Zoek op plaats:
Gratis inschrijven mailinglist:
Nieuwsoverzicht

Nieuwsbericht geplaatst op maandag 10 december 2018.


Een oude beurswijsheid leert dat zodra het in de rij bij de bakker over beleggen gaat, je moet maken dat je uitstapt. Voor wie in dit omen gelooft, was er vorige week alarmerend nieuws: de kans dat het dit jaar bij de schoonfamilie aan het kerstdiner over aandelen en obligaties gaat, is in tien jaar niet zo groot geweest.

Volgens marktonderzoeker Kantar TNS waren er sinds 2008 niet zo veel particuliere beleggers in Nederland. Het jaarlijks verschijnende onderzoek laat zien dat dit jaar in 1,54 miljoen huishoudens wordt belegd een stijging van 11 procent ten opzichte van een jaar geleden. Het is bovendien voor het derde jaar op rij dat beleggen aan populariteit wint. Toch wil Reg van Steen, onderzoeker bij Kantar, de cijfers direct nuanceren: "In grofweg één op de vijf huishoudens wordt nu belegd" in de overige vier dus niet. Nederland is daarmee bepaald nog geen enthousiast beleggersland.

De laatste keer dat de populariteit van beleggen zo’n vlucht nam, was in de late jaren negentig. Het was het begin van de dotcombubbel, die werd opgeblazen met wat later de ‘Campinghausse’ is gaan heten: in de zomer van 1997 werd het voor het eerst mogelijk om via de telefoon aankoop- en verkooporders door te geven. Enthousiaste particuliere beleggers belden vanaf hun vakantieadres met mobiele telefoons ook net nieuw massaal orders door, wat zorgde voor een ongeëvenaarde stijging van de AEX-index. Tussen 1 juni en 7 augustus steeg de index met 100 punten. Het torenhoge rendement trok nieuwe particuliere beleggers, die in groten getale in opties en effecten gingen handelen. Toen de dotcombubbel drie jaar later klapte, zat een kwart van alle huishoudens in de effectenhandel.


Bron: NRC